Čištění, leštění, zmatnění a impregnace motoru Jawa 250
Tento článek mám nachystaný téměř rok. Takže konečně spatří světlo světa. Motor Jawy, Stadionu a dalších motorek je ze Siluminu. Což je chemicky odolnější slitina, která ale při nesprávně použitém postupu má tendenci také šednout. Postup, který jsem aplikoval u hlavy motoru nefungoval právě z důvodu odlišné slitiny dílů. Na hlavu dobře funguje Čistič hliníku Alu Cleaner, ale na Silumin hůře. Tedy, zbaví Silumin oxidace, ale nijak jej nerozzáří. Proto jsem si musel najít jiný postup, jak kartery Jawy dostat do původního stavu. Původní stav je pro mě bez lesku. Nevadí mi lesklé motory, ale každý má rád něco jiného a na tomhle kousku chci mat. I když je k němu cesta přes lesk :-)
Nejdříve jsem zkoušel různé chemikálie, ale nic nefungovalo. Služba chemického čištění je většinou také kombinace mechanického a chemického čištění. Neznám přípravek nebo přípravky, které by dokázaly bez dalšího zásahu takto vyčistit hliníkovou slitinu Silumin.
Nakonec jsem narazil na matující rouna a tím pádem se otevřela cesta přes nenásilné leštění a pakaž následné zmatnění. To lze provádět na plochách, u žebrování je to složitější. Ale v případě tohohle motoru je to snadné a účinné.
Vyzkoušel jsem pro srovnání všechny povrchy a úpravy na jednom dílu. Hezky vedle sebe, abych měl srovnání. Od původního povrchu, přes leštěný, přes zmatněný a impregnovaný olejem a nakonec zmatněný a impregnovaný novinkou NANOALU.
Různé povrchy hliníkové slitiny Silumin:
1. Původní zašlý vzhled motoru
Takto vypadal motor po několika desítkách let na půdě. Zoxidovaný, trochu zašedlý, umaštěný. To zná většina lidí, co Jawu nebo Stadion má.
2. Vyleštěný povrch
Někdo to rád lesklé. Ale i cesta ke matnému povrchu vede u této slitiny Siluminu vede přes vyleštěný povrch. Toho jsem dosáhl snadno: kotoučem a leštící pastou Metal Polish. Stačí pár desítek minut a povrch je k nepoznání. Spotřeba pasty je velmi malá. Pokud chcete povrch motoru lesklý jako zrcadlo, pomůže Vám s tím Leštěnka na hliník Aluminium Polish. Je mnohem jemnější než Metal Polish a na dokončení zrcadlového lesku ideální.
Postup ve zkratce: Metal polish + leštící kotouč
3. Vyleštěný, zmatněný + Ochranný olej
Vyleštěný povrch jsem chtěl zmatnit. Čehož lze dosáhnout pomocí Matujícího rouna 320 a pak následně Matujícího rouna 1000. Výsledný povrch nejvíce připomíná původní povrch motoru. Není to zářivý hliník, ale je krásně čistý a matný. Aby vydržel, je dobré hliník naimpregnovat. Na této části jsem použil Impregnační olej Impregg. Změní lehce odstín hliníku, což mi nevadí. Ale chtěl jsem opravdu dlouhodobou několikaměsíční ideálně několika letou ochranu, tak jsem na posledním dílku motoru použil NANO vosk na hliník NANOALU.
Postup ve zkratce:
4. Vyleštěný, zmatněný + NANO vosk na hliník
V mém případě ideální řešení. Chtěl jsem dosáhnout co nejpůvodnějšího vzhledu bez drastického ničení povrchu. To znamená nepoužívat drátěné kartáče a docílit vzhledu surové slitiny a udělat to za rozumný peníz v dílně bez posílání dílů na chemické čištění. Takže prvotní postup byl stejný, tedy: Leštící kotouč a Metal Polish, poté Matující rouna a nakonec NANO vosk na hliník NANAOALU. Ten vzhled nemění, ale na několik měsíců až let povrch ochrání před oxidací, povětrnostními podmínkami, solí atd..
Postup ve zkratce:
Čištění krytu spojky motoru Jawa 250
Video je sice delší, ale je to kompletní průvodce pro čištění, leštění a matování. Závěrečná impregnace ve videu je pouze s Olejem. Video k impregnaci hliníku pomocí NANOalu chci nachystat zvlášť.